Címlap Hasznos tanácsok Hasznos tanácsok Macska és gyerek - ne féljünk a macskától!

Macska és gyerek - Ne féljünk a macskától!

Nekem nem volt nehéz dolgom, a szüleim is szerették az állatokat, ezért közelségükben nőhettem fel. Kutyánk és a jól megszokott terráriumi jószágok mellett cicák garmada vett körül a Nagyiéknál. Pamacs és Cili mindig kaptak szerepet a játékokban, akár, mint cirkuszi oroszlán, vagy szavannai gepárd.

Macska és gyerek

Mint anya és mint állatorvos, elképedve látom ezt a néha hisztérikus hadjáratot az állatok ellen a szülők, nagyszülők, vagy néha orvosok részéről!

Ez adódhat abból, hogy az anya, vagy az apa szintén erre emlékszik otthonról, gyermekkorából, illetve a megfelelő tájékoztatás és ismeretek hiányából. Itt elsősorban nem az agresszivitásra, sajnálatos kutya-, macskaharapási esetekre gondolok, hanem a fertőzésektől való félelemre!

Az állatról emberre terjedő betegségek (zoonózisok) közül a veszettség mellett a parazitózisok a talán legfontosabbak.

A toxoplasmosis az egyik ilyen egysejtű parazita, ami manapság reflektorfényben van. A ferőzőképes petéit tényleg a macska üríti (székletével), de ezt életében csupán 2-3 napig teszi, miután ő is megfertőződött egy kisrágcsálótól például! Ezen kívül ennek a petének egy olyan pár napos érési folyamaton kell keresztülmennie, amíg fertőző lesz, mely alatt még a legtrehányabb ember is kiüríti a macskaalmot, nem beszélve a kézmosásról.

Ami tehát sokkal veszélyesebb ennek a kórokozónak a továbbvitelében, az a mosatlan gyümölcs, vagy a rosszul átsült hús!

Egy jó példa: az általam ismert kolléganőim közül egyikünk sem esett át ezen a fertőzésen, holott a nagy számok törvénye alapján találkoznunk kellett vele jópárszor, amennyi macskát kezeltünk! Ennek oka az alapvető személyi higiénia és ugyanennek figyelembevétele a táplálkozásnál!

Más, klasszikus értelemben vett férgek - melyek alapvetően kutyák, macskák parazitái-, képesek megbetegíteni az embert.  Néhányuk képes kifejlett féreggé fejlődni, másoknak csak bizonyos korai fejlődési alakjai maradnak meg az emberben (Galandférgek, Fonálférgek).

Minden parazitózisra jellemző azonban, hogy a beteg, legyengült, idős szervezetek sokkal jobban ki vannak téve a veszélynek, mint egy egészséges ember.

A családunkkal, környezetünkben élő állatok egészségvédelmére, parazitamentesítésére fokozottan kell ezért figyelnünk. Az oltások mellett tehát gyakran féreghajtsuk állatainkat!

A tablettás készítmények mellett már elérhetőek olyan, hosszabb távon ható nyakra cseppenthető (un. spot on) készítmények, melyek a bőrről felszívódva, akár hónapokig kifejtik bolha-, kullancsírtó és féregtelenítő hatásukat.

Jó tanácsként még megemlíteném az ivartalanítást is! A macskákra leginkább jellemző kóborlás, verekedés - a területért, kiszemelt nőstényért – nagymértékben fokozza a kórokozók terjedését az állatok között. Az ivartalanított állat ezzel szemben elkerüli ezeket a hatalmi harcokat, nyugodtabb, barátságosabb.

Amíg tehát betartjuk az alapvető higiénés szabályokat, úgymint kézmosás, a macskaalom rendszeres takarítása, az állatok rendszeres állatorvosi felügyelete (oltás, féreghajtás), nem kell félnünk a betegségektől! Hisz’ ne felejtsük, hogy az embereket leginkább emberi kórokozók fertőzik, tehát véleményem szerint veszélyesebb egy buszon történt kapaszkodás után enni egy fagylaltot mosatlan kézzel, mint megsimogatni egy macskát!

Tehát ne fosszuk meg gyermekeinket attól az élménytől, amit egy állat szeretete nyújthat! Kivételes kapcsolat alakulhat ki közöttük, amit más nem pótolhat. Nem utolsó sorban hozzájárul, hogy időben megszeressék a természetet és az állatokról való gondoskodás a felelősségtudatot is beléjük neveli.

Macska és gyerek Kutya és gyerek

Szavazás!
Honnan ismeri a BOXI állatorvosi rendelőt?

Névnaposok
Ma 2017. december 14., csütörtök, Szilárda napja van. Holnap Valér napja lesz.
Ki olvas minket?
Oldalainkat 7 vendég böngészi